Praca zdalna
W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników oraz kontrahentów JAS-FBG, w odpowiedzi na rządowe zalecenia, także w naszej firmie wielu pracownikom umożliwiono pracę zdalną.
Praca zdalna, czyli inaczej telepraca to najprościej mówiąc organizacja życia zawodowego poza siedzibą firmy. Najczęściej miejscem takiej pracy jest po prostu dom. Warto też dodać, że „telepraca” to spore uproszczenie… w domu pracujemy przecież korzystając z laptopów, mamy dostępy do oprogramowania, organizujemy video konferencje i spotkania online. Wykorzystujemy wiele zdobyczy technologii.
Czy to dobre rozwiązanie? Dzisiaj często jedyne możliwe, jeśli pracodawca chce właściwie zadbać o zdrowie pracowników. Plusów i minusów tego rozwiązania jest jednak tak wiele, jak jego przeciwników i zwolenników.
Dla pracowników, jak i przełożonych, którzy na co dzień nie stosują pracy zdalnej jest ona próbą i wyzwaniem. Próbą dla efektywności pracownika – czy pracując w domu potrafi on w takim samym stopniu skupić się na realizowanych zadaniach, jak w biurze? Próbą zaufania do współpracowników – czy przełożony powinien zaufać pracownikowi, czy też powinien wprowadzić dodatkowe elementy kontroli jego pracy? Wreszcie jest to spora próba dla komunikacji ze współpracownikami – czy lepiej napisać maila, czy zadzwonić, czy zostanę dobrze zrozumiany przez kolegę z pracy, czy otrzymam odpowiedź odpowiednio szybko itp.
Pomimo, że dla wielu firm praca zdalna to nie nowość, jednak dla zdecydowanej większości polskich firm i pracowników odpowiedzi na te pytania wcale nie będą proste.
Warto też mieć na uwadze to, że nie wszyscy pracownicy lubią pracę w zaciszu czterech ścian. Ekstrawertykom, będzie brakowało codziennych wyjść do biura, rozmów ze współpracownikami, wzajemnego motywowania, więc ich zaangażowanie w pracę może spadać. Ważnym elementem pracy są także relacje międzyludzkie, które budują atmosferę w firmie, a ich brak może mieć spore znaczenie dla efektów naszej „pracy w domu”. Ci zaś, którym często przeszkadza biurowy harmider, a ich praca wymaga skupienia, na pewno docenią możliwość pracy tej formy pracy.
W pracy zdalnej czyha na pracowników wiele pułapek. Niektórzy mogą mieć problem z efektywnym wykorzystaniem czasu, gdyż będzie ich rozpraszać znajome otoczenie, w którym zawsze jest coś do zrobienia. Kluczem jest jednak samodyscyplina oraz umiejętność organizacji pracy własnej. Jeśli to nie była mocna strona pracownika, to w obecnych czasach, pracując w domu, może podnieść swoje kompetencje w tym obszarze 😊
Aby praca zdalna spełniała swoje zadanie, konieczne jest ZAUFANIE. Zaufanie przełożonych do podwładnych, że Ci będą wykonywać całą swoją pracę mimo, iż nie mają obok siebie kogoś, kto sprawdzi to na bieżąco, ale też zaufanie zarządów firm do kadry zarządzającej, że ta właściwie ustali priorytety i wyznaczy „zdalne” zadania.
Jednak nie w każdej branży praca zdalna będzie możliwa, nawet w niewielkim wymiarze. Aby nasze magazyny i agencje celne działy bezpiecznie, zaopatrzone we wszelkie środki ochrony osobistej, a transport był realizowany, setki pracowników codziennie realizują swoją pracę z biur i kabin ciężarówek, za co jesteśmy im bardzo, bardzo wdzięczni!
A na koniec kilka rad i zasad efektywnej pracy z domu…
Organizacja miejsca pracy – musimy pamiętać, aby w miarę możliwości oddzielić życie osobiste od tego zawodowego. Warto wyznaczyć sobie przestrzeń tylko do pracy.
Zaplanowanie przerw i harmonogram pracy na dany dzień – sporządź listę zadań do wykonania na dziś i odhaczaj te, które zostały zrobione, przeplataj zadania wymagające większej koncentracji i nakładów pracy z tymi powtarzalnymi, zapewniając tym samym urozmaicenie dla mózgu.
Wiele osób twierdzi, że najważniejszym punktem dobrze wykonanej pracy zdalnej jest komunikacja na linii pracownik – przełożony. Jeśli ta komunikacja funkcjonuje bez problemów, pracownik wie, że w każdej chwili może skontaktować się z przełożonym, aby rozwiać swoje wątpliwości odnośnie jakiegoś zadania, czy po prostu uzyskać poradę. Natomiast przełożony ma świadomość, że mimo, iż jego kontakt ze współpracownikami nie jest twarzą w twarz to pracują oni tak samo, jak w biurze i w godzinach pracy są zawsze dostępni pod telefonem. Zaangażowanie w dobre wykonywanie obowiązków może być tak samo duże, jak gdyby pracownik siedział twarzą w twarz z przełożonym i współpracownikami.
Motto…
dla kierowników: „KONTROLUJ, ALE UFAJ”
dla pracowników: „PRACUJ TAK, ABY NIE STRACIĆ ZAUFANIA”