Spedycja kolejowa i transport kolejowy
Zlecenie transportu spedycji kolejowej to korzystne rozwiązanie w przypadkach dużych odległości oraz tonażu. Transport kolejowy to idealne rozwiązanie w przypadku materiałów sypkich. Nawet gdy trzeba je przetransportować do i z terminalu przeładunkowego czyli oprócz pociągów przewozić innymi środkami transportu. A jeśli zrobimy to w zintegrowanej jednostce ładunkowej mamy do czynienia z transportem intermodalnym.
Zalety transportu kolejowego w JAS-FBG to:
- Obsługa przewozów krajowych i międzynarodowych w eksporcie, imporcie i tranzycie z wykorzystaniem wagonów dostosowanych do przewożonych ładunków;
- Fachowe doradztwo w zakresie warunków i przepisów dotyczących przewozu, wyboru tras oraz opłat taryfowych;
- Kompleksowa usługa „door to door” w ramach przewozów intermodalnych w serwisie FCL i LCL (w imporcie i eksporcie z Chin, Korei Płd. oraz Turcji);
- Ubezpieczanie zleconych do przewozu przesyłek (na życzenie klienta)
- Przewozy w pojedynczych wagonach, grupach wagonowych oraz składach całopociągowych;
- Przewozy w zależności od szerokości torów – w wagonach normalnotorowych i szerokotorowych;
- Przeładunki towarów z wagonów szerokotorowych na terminalach przeładunkowych znajdujących się na linii LHS, wyposażonych w specjalistyczne urządzenia dostosowane do odpowiedniego rodzaju towaru, gwarantujące wysoką jakość obsługi;
- Kompleksowa organizacja łańcucha dostaw obejmująca odprawę celną, transport kolejowy, przeładunek i dostarczenie towaru do klienta wybranym rodzajem transportu (transport intermodalny);
Czym jest towarowy transport kolejowy i z czego składają się pociągi?
Pociąg towarowy składa się ze sprzęgniętych wagonów połączonych i napędzanych za pomocą lokomotywy.
A w jakich wagonach przewożony jest towar?
Wagon kolejowy przystosowany jest do przewozów konkretnych towarów, więc jego wybór uzależniony jest od rodzaju ładunku, którego przygotowujemy transport. Węgiel, koks, ruda, kruszywa i tym podobny towar masowy, niewrażliwy na oddziaływanie warunków atmosferycznych, przewożony jest w wagonach węglarkach lub węglarkach budowy specjalnej (z samoczynnym rozładunkiem). Do transportu wyrobów stalowych (blachy stalowe w arkuszach, pręty stalowe, profile walcowane, rury stalowe, blacha w kręgach) oraz drewna najczęściej wybierane są wagony platformy lub specjalistyczne wagony kryte. Ładunek typu: zboża, pasze, komponenty paszowe transportowane są w specjalistycznych wagonach zbiornikowych – ziarnowozach. Jeśli mamy przewieźć towary płynne, zwrócimy się do przewoźnika dysponującego wagonami cysternami. Kiedy warto skorzystać z transportu kolejowego?
Oto kilka przykładów wskazujących atuty transportu kolejowego:
- Transport towarów koleją na dużych odległościach jest znacznie szybszy od transportu morskiego;
- Transport kolejowy jest znacznie tańszy od transportu lotniczego;
- Transport w sektorze kolejowym jest ekologiczny;
- Transport kolejowy zapewnia większe bezpieczeństwo;
- Transport koleją pozwala na jednorazowy przewóz dużych ilości towaru, znacznie większych niż transport drogowy.
Jak liczona jest cena w transporcie kolejowym?
Przy obliczaniu kosztów transportu kolejowego przede wszystkim musimy wziąć pod uwagę infrastrukturę kolejową, poziom składnika stawki związanego z dostępem do infrastruktury kolejowej jest tutaj czynnikiem dominującym, zbyt wysoki poziom tych stawek to odwieczny problem, z którym boryka się ten rodzaj transportu nie tylko w Polsce (infrastruktura kolejowa zarządzana jest w większości przez jedną spółkę i to od niej zależy średnia stawka sieciowa), uniemożliwiający realną rywalizację z konkurencją, jaką jest przewóz towarów transportem drogowym, w ujęciu ekonomicznym.
Istotnym elementem kosztotwórczym w transporcie kolejowym jest cena energii elektrycznej lub, analogicznie jak w transporcie samochodowym, paliwa. I każda podwyżka w tym zakresie dodatkowo kosztuje, podobnie jak w przypadku samochodów. Rodzaj lokomotyw (elektrycznych lub spalinowych) wykorzystywanych do realizacji przewozu zależny jest od linii kolejowej, od tego jaką trakcją przewoźnik prowadzi transport w danej relacji.
Stawki transportowe oraz opłaty dodatkowe określane są przez przewoźników kolejowych w Taryfach Towarowych. Spedytorzy podpisując umowę z przewoźnikiem, otrzymują określone upusty od stawek taryfowych, których poziom uzależniony jest od zadeklarowanej do przewozu w danym okresie masy towarów. Klient otrzymuje więc od spedytora najczęściej ofertę na kompleksową obsługę transportowo-spedycyjną obejmującą fracht kolejowy, jeżeli to konieczne przeładunek, dowóz towaru na tzw. ostatniej mili (najczęściej w grę wchodzą ciężarówki), a także opłaty dodatkowe. Niektórych opłat dodatkowych związanych z realizacją transportu nie da się jednak przewidzieć np. koszty postoju wagonów na stacjach nadania, przeznaczenia lub na stacjach przeładunkowych (w przypadku komunikacji międzynarodowej), dodatkowe prace manewrowe lokomotywy, czy też uzupełnienie/zmiana zapisów w listach przewozowych – takie koszy są na klienta refakturowane efektywnie.
Jeśli zastanawiasz się czy zlecić wysyłkę towarów transportem kolejowym wyślij do nas zapytanie ofertowe.
Teraz nasza kolej.
Specjalizacja - ładunki sypkie
Lokalizacje
Lista lokalizacji
Katowice
spedycja kolejowa
- Adres: 40-706 Katowice, Kolejowa 17
- Tel.: +48 32 359 34 07
- E-mail: spedycja.kolejowa@jasfbg.pl