26-12-2024

Share

Cross-docking – czyli niech to ktoś dowiezie za nas

Wystarczy dysponować odpowiednim środkiem transportu, by przewieźć przesyłkę z punktu A do punktu B. Im punkty te będą bardziej od siebie oddalone, tym transport będzie droższy. Gdy trzeba będzie z punktu A przewieźć kilka przesyłek w tym samym czasie do punktów C, D i E, a nie będą leżały po drodze, koszty staną się jeszcze większe. W ich ramach należy opłacić paliwo, pracę kierowców, utrzymanie ciężarówki, bez względu, czy będzie własna, czy wynajęta. W dodatku najprawdopodobniej, auta będą wracały puste, a transport powietrza również kosztuje, bo powietrze, jak pamiętamy z lekcji fizyki też waży.

Aby dowieźć przesyłkę z punktu A do bardzo odległego punktu Z, najlepiej ją załadować wraz z innymi przesyłkami podążającymi w tym samym kierunku. Paleta do punktu Z, spotka się w ciężarówce z innymi przesyłkami nadanymi w okolicy punktu A. Dojedzie do najbliższego magazynu dystrybucyjnego, gdzie wraz z nią, pojawią się na ciężarówkach palety z całego obszaru, obsługiwanego przez ten magazyn. Tu zostaną przeładowane na ciężarówki, które rozjadą się we wszystkie strony świata dystrybucji, do centrów przeładunkowych, najbliższych miejscu docelowej dostawy.

Temu celowi służy cross-docking. Z wielu ciężarówek należy wybrać przesyłki adresowane w tym samym kierunku i przeładować je na właściwe ciężarówki i to tak, by je zapełnić bez konieczności wożenia powietrza. Przesyłki nie są przechowywane w magazynie i nie zajmują miejsca. Powierzchnia magazynu służy bezkolizyjnej pracy przeładunkowej.

Cross-dockingowe centra dustrybucyje zbudowano z myślą, by z jednej strony podjeżdżały ciężarówki dowożące przesyłki, a z drugiej strony odjeżdżały odpowiednio załadowane – do innych centrów lub do końcowych adresatów. Procesem tym administruje system komputerowy, przekładając swoją wiedzę na pracę operatorów wózków widłowych. 

obrazek przedstawia magazyn cross-dockingowy od środka

 

 

Przypomina to strumyki, które łączą się w rzekę, która następnie rozdziela się na strumyki. Dzięki takiej organizacji, transport przesyłki redukuje się do kosztów dystrybutora + marża. Opłaca się każdemu.

Prosta idea dystrybucji, oparta o cross-docking, stanowi jedną z najbardziej skomplikowanych operacji w logistyce. To, co dzieje się w trakcie kompletacji przesyłek, opisują tomy prac doktorskich. Skrzyżowanie przesyłek, jak każde skrzyżowanie, wymaga odpowiedniej organizacji ruchu. Palety, czyli pasażerowie ciężarówki, muszą przesiąść się do innej, tak, aby się nie potrącać i nie zaklinować w korkach terminalu. Paleta, podobnie, jak człowiek, wie gdzie chce jechać, służy temu bilet w postaci kodu paskowego. Ale człowiek znajdzie swoją bramkę (albo i nie), palecie natomiast trzeba wskazać miejsce.

To takie skrzyżowanie, na którym z prawego pasa szesnatopasmowej jezdni (przykładowa liczba doków wjazdowych) trzeba się przedrzeć na lewy pas drugiej, szesnatopasmowej jezdni (liczba doków wyjazdowych). W bardzo krótkim czasie. Systemy komputerowe starają się eliminować takie połączenia, zbliżając punkt wyładowczy do załadowczego, pamiętając że sam czas jazdy wózka widłowego, to ok. 50 proc. czasu przeładunku. A czas wypakowania ostatniej palety, która ma wjechać na ciężarówkę jako pierwsza? Z pewnością nie powinna być ostatnia. O tym również informuje system komputerowy.

Każde taki skrzyżowanie, to „największe” skrzyżowanie w kraju. Tych skrzyżowań jest mnóstwo. To jest dopiero highway…

 

Czym jest cross-docking pisaliśmy już wcześniej w artykule: Cross-docking, czyli (nie)spodziewana zamiana miejsc

Możesz też przeczytać o naszych magazynach cross-dockingowych w Łodzi oraz w Bydgoszczy.

obrazek przedstawia magazyn cross-dockingowy w Bydgoszczy

Using analytical and marketing cookies requires your approval, which you may grant by clicking “Accept”. If you do not want to accept the use of specific cookie categories by us and our partners, please click “Manage Cookies” and configure your preferences. You can withdraw your approval at any time by changing cookies preferences.

 

Privacy policy

Manage cookies
ACCEPT

You can manage your preferences concerning the cookies used by us and our partners below.

ACCEPT ALL
Essential and functional cookies
Always active
More details: Privacy policy
Google Analytics

More details: Google Analytics

Pixel Facebooka

More details: Pixel Facebooka

Hotjar

More details: Hotjar

ACCEPT
Download the application