Wyjść po angielsku
Brexit nie jest wewnętrzną sprawą Brytyjczyków i ta wiedza sprawiła, że staraliśmy się od dłuższego czasu do niego przygotować.
Wbrew pozorom, Europa ma go dopiero przed sobą. Na pewno dotknie wszystkich dziedzin życia, choćby tylko z powodu wprowadzenia nowych przepisów celnych. Wzrost liczby pytań, jakie nasze agencje celne otrzymują na ten temat, potwierdza, że opuszczenie Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię nie oznacza, że Wielka Brytania opuściła Europę. „Przedunijne” przepisy celne mimo wszystko regulowały wzajemne relacje w tym względzie. Czy ma być, jak było wtedy, czy ma być jak będzie? Oto Szekspirowskie pytanie.
Najczęściej zadawane pytania:
Jak to teraz będzie wyglądać?
Od 01.01.2021 obowiązek dopełnienia formalności związanych z odprawą celną towaru do/z Wielkiej Brytanii podlega tym samym regułom co w przypadku handlu międzynarodowego z pozostałymi krajami spoza UE. Oznacza to m.in. konieczność przedstawienia towaru do odprawy celnej wraz z kompletem dokumentów, o czym mowa poniżej.
Czy podpisanie stosownych upoważnień i zlecenia usługi, jest warunkiem koniecznym do podjęcia współpracy?
Tak – podstawą współpracy jest udzielenie pełnomocnictwa agencji celnej do reprezentowania importera/eksportera przed organami administracji celnej oraz uregulowanie warunków współpracy na podstawie zlecenia usługi lub umowy.
Czy towar musi znajdować się fizycznie na placu celnym, aby agencja mogła zgłosić towar do odprawy?
Tak – wiąże się to z koniecznością sprawdzenia tożsamości towaru i jego zgodnością z dokumentami, na podstawie których dokonywane jest zgłoszenie celne. Jeżeli na opakowanie bądź środek transportu nałożone są zamknięcia (plomby) celne, to ich usunięcie bez zgody organu celnego grozi sankcjami karno-skarbowymi.
Po co jest numer EORI? Czy jest on obowiązkowy?
Nr EORI jest obowiązkowym numerem identyfikującym dany podmiot gospodarczy w elektronicznych systemach administracji celnej na terenie UE. Przedsiębiorca, który zamierza sprowadzać lub eksportować towar spoza UE powinien uprzednio zarejestrować się na portalu www.puesc.gov.pl – instrukcja „krok po kroku” na stronie https://puesc.gov.pl/web/puesc/eori lub upoważnić do tego agencję celną, która wykona dla niego taką usługę.
Jakie dokumenty są potrzebne do odprawy importowej/eksportowej?
Podstawą jest dokument potwierdzający nabycie towaru/ sprzedaż towaru jest to faktura handlowa, która spełnia standardy określone w handlu międzynarodowym.
Do sporządzenia zgłoszenia celnego wymagane są również ( w zależności od rodzaju towaru) odpowiednie dokumenty np zezwolenia, certyfikaty, oświadczenia, specyfikacje, itp.
Wszystkie szczegóły dot. wymaganych dokumentów ustalane są z agencją celną, po złożeniu upoważnienia i podpisaniu dokumentów o współpracy.
Jak wygląda kalkulacja należności celno-podatkowych przy imporcie towaru do Polski (tutaj pada pytanie o stawkę cła albo VAT)?
Informacje dot. m .in. stawek celno-podatkowych i kalkulacji można sprawdzić na ogólnodostępnej stronie:
https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/Browser?lang=PL&cssfile=tarbro&date=20210120
W przypadku wątpliwości podatnik może wystąpić również o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS) do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Po złożeniu upoważnienia i podpisaniu dokumentów o współpracy, agencja celna może udzielić wsparcia przy ustalaniu taryfikacji niezbędnej do wyliczenia należności celno- podatkowych.
Za co klient płaci: Czy cena jest zależna od ilości palet / ilości opakowań?
Klient płaci za usługę agencji celnej związaną ze sporządzeniem zgłoszenia celnego i reprezentacją klienta przed organami celnymi. Cena za usługę zależy od rodzaju świadczonej usługi np. import towarów, eksport, procedury specjalne. Cena usługi agencji celnej określona jest w zleceniu usługi lub umowie, nie jest ona zależna od ilości palet/opakowań.
Czym są warunki dostawy INCOTERMS?
Jest to zbiór reguł, które mają zastosowanie w handlu międzynarodowym. Najnowsze obowiązują od 01.01.2020 – https://www.iccpolska.pl/pl
W znaczeniu ogólnym warunki te określają zakres zobowiązań i odpowiedzialności (od konkretnego miejsca/punktu) które ponosi kupujący i sprzedający w związku z przemieszczeniem towaru (dotyczy m. in. organizacji transportu, ponoszenia określonych kosztów np. załadunek, ubezpieczenie, odprawa celna).
Każda z 11 reguł oznaczona jest trzyliterowym kodem (np. EXW, FCA). W dokumentach handlowych (kontrakt, umowa, faktura) powinien znaleźć się zapis dot. zastosowanej reguły w kolejności: KOD REGUŁY – MIEJCE – ROK np. FCA – Kijów – Incoterms 2020.
Jest to ważny zapis, ponieważ ma on znaczenie przy określeniu wartości celnej , która w imporcie stanowi podstawę wyliczenia należności celno-podatkowych .
Czym są preferencje? Co jest potrzebne do preferencyjnego traktowania towaru?
Preferencje – najogólniej rzecz ujmując, to obniżone (preferencyjne) stawki celne. Podstawą zastosowania stawek preferencyjnych są zapisy umowy o wolnym handlu pomiędzy UE a UK.
Po złożeniu upoważnienia i podpisaniu dokumentów o współpracy, klient jest informowany w jaki sposób należy udokumentować kwestie związane ze stawkami preferencyjnymi.