Magazyn za zamkniętymi drzwiami
Mijając wielkie centra logistyczne, podziwiamy z drogi ich ogrom i zastanawiamy się, co to jest. Surowe elewacje podzielone bramami wyglądają tajemniczo. Fabryki? Magazyny? Jeśli fabryki, to co się w nich produkuje? Jeżeli magazyny, to co się w nich i po co, przechowuje?
Współczesny magazyn logistyczny daleko odbiegł już w swym działaniu od tradycyjnych funkcji. Jest też po części fabryką. Jeśli składuje się w nim towary, to po to tylko, by je przepakować i poddać dalszej dystrybucji. W trakcie tego procesu można jednak dokonać wielu czynności, które nazywamy usługami dodanymi – z angielska VAS (value added services). Usługi te są dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów, a ich wykonanie wyręcza z konieczności dokonania tego we własnym zakresie przez zleceniodawcę. Przejęcie ich przez magazyn skraca łańcuch dostaw i usprawnia procesy logistyczne. Zanim powstanie produkt końcowy, przeznaczony do dystrybucji, jego składowe często przechodzą długą drogę.
Taką usługą bywa np. montaż i przetwarzanie produktów, czyli realizacja ostatniego etapu produkcji. Polega ona na złożeniu z kilku elementów finalnego produktu. Łączy się to często z pakowaniem i etykietowaniem towaru.
Inną z usług może być składanie standów promocyjnych oraz wypełnianie ich towarem, w tym przygotowanie do transportu i sam transport.
Standardem jest już konfekcjonowanie produktów, czyli ich sortowanie, przepakowanie oraz oznaczenie – zgodnie z wymogami klienta.
Inna usługa dodana, to kontrola jakości produktów i półproduktów. Kontrola odbywa się przed ich wysyłką do właściwej produkcji lub ostatecznego odbiorcy. Często, szczególnie gdy dotyczy branży automotive, jest wykonywana w systemie Just in time.
Kolejnym standardem jest kompletacja zamówień – usługa polegająca na zbieraniu towarów i łączeniu ich w przesyłkę zgodną z zamówieniem. W magazynie logistycznym dokonuje się też prostych napraw produktów.
Z kolei obsługa dostaw, to często rozładunki ręczne kartonów i worków luzem, łącznie z towarami wymagającymi segregowania lub kontroli jakości względnia montażu.
A to jeszcze nie wszystko. Potrzeby klientów stają się coraz bardziej zindywidualizowane. Współczesna logistyka, czyli transport, spedcyja i magazynowanie stale poszerza swoją ofertę usług. Skoncentrowanie czynności dodatkowych w jednym miejscu, którym jest magazyn, to znaczne odciążenie zleceniodawcy od konieczności ich organizacji we własnym zakresie. Przynosi znaczne oszczędnościami środków, które można przeznaczyć na rozwój firmy.