Transport multimodalny i intermodalny.
Transport multimodalny a intermodalny. Porównanie strategii dla Twojego biznesu.
Na czym polega transport multimodalny a na czym transport intermodalny? Otóż transport multimodalny to przewóz ładunków od nadawcy do odbiorcy z wykorzystaniem co najmniej dwóch rodzajów transportu, a intermodalny… tak samo! Z tym, że tu może być wykorzystana tylko jedna jednostka ładunkowa (np. kontener lub naczepa), bez przeładunku na całej trasie, nawet przy zmianie środka przewozu. Tak więc transport intermodalny jest rodzajem transportu multimodalnego.
Transport kombinowany (bo transport intermodalny / multimodalny to transport kombinowany) może wykorzystywać dowolne gałęzie transportu Może być to połączenie kolejowo-drogowo-morskie, kolejowo-drogowo-lotnicze, morsko-kolejowe. Można też połączyć transport drogowy z morskim, kolejowym lub lotniczym.
Należy pamiętać, że przy transporcie intermodalnym nie zmieniamy samej jednostki ładunkowej przy zmianie rodzaju transportu, natomiast przy transporcie multimodalnym możemy zmieniać jednostki ładunkowe.
Transport multimodalny odbywa się na podstawie jednej umowy o przewóz, obowiązującej zarówno w kraju nadania, jak i w kraju docelowym i jeden wykonawca odpowiedzialny jest za transport towarów.
Wykorzystanie transportu intermodalnego i multimodalnego przynosi korzyści nie tylko firmom z niego korzystającym, ale również środowisku naturalnemu.
Zobaczmy, jakie mogą być zalety transportu intermodalnego lub szerzej multimodalnego.
Optymalizacja kosztów transportu
Przewóz multimodalny lub intermodalny ładunków, wykorzystujący różne środki transportu (transport kolejowy, morski, lotniczy i drogowy) może wydawać się bardziej skomplikowany i kosztowniejszy niż przewóz towarów przy użyciu jednej gałęzi transportu np. wykonywanego tylko za pomocą samochodów ciężarowych.
Tymczasem wysyłka towarów transportem intermodalnym, czyli odmianą transportu kombinowanego pozwala na obniżenie kosztów przewozu poprzez wybór najbardziej efektywnej trasy oraz wykorzystanie najtańszego środka transportu dla konkretnych kierunków i towarów, co powoduje obniżenie kosztów za: paliwa, różnego typu opłaty oraz magazynowanie. Mamy tu także możliwość załadowania jednorazowo większej partii ładunkowej niż przy transporcie drogowym, a przy transporcie ciężkich kontenerów (do wagi 26 ton) pojawia się również oszczędność kosztów przeładunkowych (brak potrzeby odładunków).
Koszty transportu multimodalnego i intermodalnego mogą być zatem niższe niż jednym środkiem transportu.
Bezpieczeństwo ładunku
Dzięki wykorzystaniu jednej jednostki ładunkowej przeładunek towaru przy zmianie środka transportu nie jest konieczny. Następuje zatem zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru, jego zagubienia czy kradzieży. Czyli transport intermodalny jest bezpieczniejszy niż transport multimodalny.
Ochrona środowiska
Transport intermodalny i multimodalny to mniejsza emisja gazów cieplarnianych oraz hałasu niż w przypadku tradycyjnego transportu drogowego. Jest to możliwe ze względu na charakter użytych środków transportowych: kolei i statków.
W przypadku transportu multimodalnego ważny jest także wzrost świadomości konsumentów i przedsiębiorstw, które zwracają coraz więcej uwagi nie tylko na cenę przewozu ładunków, ale i na aspekty ekologiczne, w tym ślad węglowy transportu.
Elastyczność i dostępność usług transportowych
Zastosowanie skutecznego transportu kombinowanego pozwala na dostosowanie się do indywidualnych potrzeb klientów, stosując odpowiednie dla preferencji i specyfiki prowadzonej działalności środki procesu transportowego. Przewozy intermodalne i multimodalne pozwalają również zastąpić jeden rodzaj transportu innym w przypadku braku odpowiedniej infrastruktury.
Jak zorganizować transport kombinowany?
Organizacja przewozu do miejsca docelowego za pomocą różnych środków transportu nie jest rzeczą łatwą. Trudności jakie napotka osoba niemająca doświadczenia w spedycji oraz ich koszty mogą przewyższyć korzyści, jakie daje transport kombinowany. Dlatego lepiej zlecić taki przewóz doświadczonemu przewoźnikowi, zatrudniającemu odpowiednio wyszkolonych spedytorów.
Wykonanie spedycji u jednego wykonawcy, odpowiedzialnego za wybór gałęzi transportu multimodalnego, rodzaj użytych jednostek ładunkowych na całej trasie przewozu i wszystkie operacje związane z dostawą przesyłki pod wskazany adres, jest bezpieczniejsze i w efekcie cena przewozu towarów może być niższa, a czas realizacji przewozów multi- lub intermodalnych krótszy, niż w przypadku użycia jednej gałęzi transportu. Choć trzeba przyznać, że organizacja takiego transportu kombinowanego, może też potrwać kilka dni dłużej.
Transport intermodalny w Polsce
Z danych Polskiego Instytutu Transportu Drogowego wynika, że latach 2012 — 2022 transport intermodalny w Polsce odnotował ponad trzykrotny wzrost przewożonego wolumenu (z ponad 644.000 do prawie 1.750.000 jednostek). Pomimo chwilowego spowolnienia w roku 2023 (odczuwalnego w całej branży transportowej) w kolejnych latach przewóz kombinowany, ze szczególnym uwzględnieniem transportu intermodalnego, ma duże perspektywy rozwoju w Polsce i na całym świecie.
Wpływ na to będzie miała polityka klimatyczna i transportowa UE (np. Dyrektywa o transporcie kombinowanym), rozbudowa i budowa nowych terminali kontenerowych, inwestycje infrastrukturalne w portach, modernizacja linii kolejowych, nowe bocznice oraz inwestycje firm logistycznych i przewoźników intermodalnych, w tym projekty dofinansowane z funduszy unijnych.
W 2024 do Terminalu Promowego w Świnoujściu dotarł ze Śląska pierwszy pociąg intermodalny z naczepami. Dalej naczepy trafią drogą wodną do portów w Szwecji, z dalszymi połączeniami transportem samochodowym do Goteborga i Sztokholmu. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przewiduje, że w 2025 roku taki transport realizowany będzie dla ponad 500 tys. ciężarówek.