Poradnik – jak obliczyć koszt transportu kolejowego?
Kiedy warto skorzystać z transportu kolejowego?
Oto kilka przykładów wskazujących atuty transportu kolejowego:
- Transport towarów koleją na dużych odległościach jest znacznie szybszy od transportu morskiego;
- Transport kolejowy jest znacznie tańszy od transportu lotniczego;
- Transport kolejowy jest ekologiczny;
- Transport kolejowy jest bezpieczny;
- Transport kolejowy pozwala na jednorazowy przewóz dużych ilości towaru, znacznie większych niż transport drogowy.
A jak liczona jest cena transportu kolejowego? Koszt zależny jest od kilku składowych.
Poziom składnika stawki związanego z dostępem do infrastruktury kolejowej jest tutaj czynnikiem dominującym, zbyt wysoki poziom tych stawek to odwieczny problem, z którym boryka się towarowy transport kolejowy nie tylko w Polsce (zarządcą większości krajowej infrastruktury na kolei jest jedna spółka i to od niej zależy średnia stawka sieciowa), uniemożliwiający realną rywalizację z konkurencją, jaką jest transport drogowy, w ujęciu ekonomicznym.
Istotnym elementem kosztotwórczym jest cena energii elektrycznej lub, analogicznie jak w transporcie samochodowym, paliwa. I każda podwyżka w tym zakresie kosztuje, podobnie jak w przypadku samochodów. Rodzaj lokomotyw (elektrycznych lub spalinowch) wykorzystywanych do realizacji transportu zależny jest od tego, jaką trakcją przewoźnik prowadzi przewóz w danej relacji.
Stawki transportowe oraz opłaty dodatkowe określane są przez przewoźników kolejowych w Taryfach Towarowych. Spedytorzy podpisując umowę z takim przewoźnikiem, otrzymują określone upusty od stawek taryfowych, których poziom uzależniony jest od zadeklarowanej do przewozu w danym okresie masy towarów. Klient otrzymuje więc od spedytora najczęściej ofertę na kompleksową obsługę transportowo-spedycyjną obejmującą fracht kolejowy, jeżeli to konieczne przeładunek, dowóz towaru na tzw. ostatniej mili (najczęściej w grę wchodzą ciężarówki), a także opłaty dodatkowe. Niektórych opłat dodatkowych związanych z realizacją transportu nie da się jednak przewidzieć np. koszty postoju wagonów na stacjach nadania, przeznaczenia lub na stacjach przeładunkowych (w przypadku komunikacji międzynarodowej), dodatkowe prace manewrowe lokomotywy, czy też uzupełnienie/zmiana zapisów w listach przewozowych – takie koszy są na klienta refakturowane efektywnie.
O towarowym transporcie kolejowym
Pociągi to składy sprzęgniętych wagonów połączonych z lokomotywą. A w jakich wagonach przewożony jest towar?
Wybór taboru uzależniony jest od rodzaju ładunku, który chcemy przewieźć. Węgiel, koks, ruda, kruszywa i tym podobny towar masowy, niewrażliwy na oddziaływanie warunków atmosferycznych, przewożony jest w wagonach węglarkach lub węglarkach budowy specjalnej (z samoczynnym rozładunkiem).
Do przewozu wyrobów stalowych (blachy stalowe w arkuszach, pręty stalowe, profile walcowane, rury stalowe, blacha w kręgach) oraz drewna najczęściej wybierane są wagony platformy lub specjalistyczne wagony kryte.
Ładunek typu: zboża, pasze, komponenty paszowe transportowane są w specjalistycznych wagonach zbiornikowych – ziarnowozach.
Gdybyśmy mieli do przewozu towary płynne, zwrócimy się do przewoźnika dysponującego wagonami cysternami.
Transport kolejowy z Chin – czas przewozu koleją z Chin
Transport kolejowy to najlepsze rozwiązanie dla lądowego przemieszczania ładunków na duże odległości. Weźmy pod uwagę transport intermodalny z Chin. Obecnie transit time dla takiego transportu wynosi 14-16 dni. Transport intermodalny stanowi klucz do progresywnego rozwoju kolejowych przewozów towarowych w Polsce . Dobra firma logistyczna wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów poprzez uproszczenie procedur i zapewnienie prawidłowości realizacji na każdym etapie. Obniżenie kosztów procesu transportowego poprzez wysyłkę towarów w intermodalnych jednostkach ładunkowych zachęca nadawców do korzystania z tej formy transportu.
Transport kolejowy z Chin – koszty i stawki
Przewozy z Chin zarówno całokontenerowe (FCL), jak i drobnicowe (LCL) są obecnie jedną
z najszybciej rozwijających się i cieszących się zainteresowaniem klientów gałęzi transportu kolejowego.
Koszt frachtu kolejowego na powyższej destynacji jest znacznie niższy od kosztu transportu lotniczego. Jednocześnie kolej jest zdecydowanie szybsza od transportu morskiego.
Cena transportu w stosunku do czasu, w jakim jest on realizowany na kolei zachęca klientów, którym nie zależy na ekspresowych, lotniczych dostawach, do korzystania z tej formy transportu.
Klienci, zwracając się do spedytora o wyliczenie kosztów przewozu kontenerów, podając adres załadunku, dane załadowcy, wagi i objętości przesyłek, w zależności od warunków dostawy wynikających z kontraktów handlowych, otrzymują stawki zawierające: odbiór towaru od chińskiego załadowcy (w przypadku warunków EXW) ciężarówkami, koszty terminalowe na terenie Chin, fracht kolejowy na całej trasie przewozu z Chin do terminali w kraju przeznaczenia. Bardzo często dopełnieniem stawek jest opłata za dowóz przesyłki z terminala kolejowego do drzwi klienta.
Reasumując, zawsze warto sprawdzić opłacalność różnych form transportu, a w przypadku dużych odległości, tonażu i czasu przewozu transport kolejowy często wygrywa ze spedycją morską, lotniczą i drogową. Jeśli dodamy do tego intermodalność i dodatkowe usługi, jakie może zapewnić dobra firma logistyczna to odpowiedź na pytanie: „kolej na kolej?” jest oczywista.