Niedrobna drobnica, czyli spedycja przesyłek drobnicowych
Czym jest tak zwana drobnica? Wikipedia twierdzi, że w przypadku transportu, drobnica jest to ogół towarów przeznaczonych właśnie do transportu, zazwyczaj w postaci niewielkich pakunków – opakowań kartonowych, skrzyń, worków, czasem dodatkowo umieszczonych na paletach. Czy taka definicja nie budzi wątpliwości? Np. samochody przewożone statkiem drobnicowym, zalicza się do drobnicy.
Czym jest ładunek drobnicowy?
Wielkość przesyłki jest ważna, lecz nie determinuje jej klasyfikacji. W transporcie drogowym wyróżnia się przesyłki drobnicowe i całopojazdowe. Gdy z jakiegoś powodu nadawca przeznacza na swoją przesyłkę cały pojazd (naczepę), będzie to przesyłka całopojazdowa. Rozmiar przesyłki i ciężar nie mają z tego punktu widzenia znaczenia. Jeżeli jednak pojazd przewozi przesyłki różnych nadawców, mamy do czynienia z transportem drobnicowym. Tyle w uproszczeniu, gdyż przesyłki całopojazdowe także mogą należeć do różnych nadawców, tyle że taki transport nie daje możliwości doładowania towarów od nadawców spoza grona tych, którzy zapłacili za wyłączność swojego transportu. Trochę to przypomina różnicę pomiędzy wynajęciem taksówki a jazdą autobusem.
Gdy zamierzamy przewieźć jedną lub kilka palet zawierających dany ładunek, korzystanie w tym celu z pojazdu przeznaczonego wyłącznie do tego jednego transportu okazuje się zazwyczaj zbyt drogie (byłby to transport całopojazdowy). O wiele taniej będzie wysłać przesyłkę wraz z innymi podobnymi, innych nadawców. Wypełnią one cały pojazd i koszt ich przewiezienia rozłoży się proporcjonalnie pomiędzy nadawców. Na tym właśnie polega transport ładunków drobnicowych czyli tzw. drobnica.
Jak działa transport drobnicowy?
Nadawca wystawia spedytorowi drobnicowemu zlecenie spedycyjne i nie musi się martwić o szukanie we własnym zakresie środka transportu dla swojej przesyłki. Wiele przedsiębiorstw spedycyjno-transportowych posiada własne, stałe linie na terenie danego państwa, a nawet Europy, jak i własne magazyny dystrybucyjne i własne środki transportu. Mówiąc innymi słowy, dysponuje siecią dystrybucji, umożliwiającą odbiór przesyłki spod drzwi nadawcy, dostarczenia jej do magazynu, gdzie zostanie zapakowana do pojazdu wraz z przesyłkami innych nadawców, przewieziona do kolejnego magazynu znajdującego się w rejonie miejsca docelowego i przepakowana na pojazd, który dowiezie ją pod drzwi odbiorcy. Takie rozwiązanie zawiera komfort kompleksowej usługi oddanej przez jednego wykonawcę, który odpowiada za wszystkie etapy zlecenia.
W przypadku przesyłek całopojazdowych, zasadniczo nie przepakowuje się ich w magazynach dystrybucyjnych. Docierają spod drzwi do drzwi („door to door”) bezpośrednio.
Jakie przesyłki przewozi się transportem drobnicowym?
Charakterystyka ładunków drobnicowych może być różna, w zależności od możliwości przewoźnika. Jego oferta podaje wymiary ładunków, ich ciężar oraz inne właściwości, dostosowując się jednocześnie do niektórych indywidualnych wymagań klienta – na przykład możliwość piętrowania ładunku (ładunek może stać na innym ładunku, względnie na nim może stać inny ładunek), czy szczególne wymagania związane z zawartością przesyłki (towar wymagający transportu w temperaturze kontrolowanej lub niebezpieczny itd.). Towar jest piętrowalny, gdy w ramach przesyłki jednego nadawcy jego towar może stać jeden na drugim lub na nim może stać inny towar. Postawienie towaru na innym towarze nie jest piętrowaniem z punktu widzenia pierwszego z towarów.