Nie „na przyczepkę” – rodzaje naczep
Kolorowe odwłoki, wleczone za ciągnikami. Kolejny przykład standaryzacji transportu i ruchome słupy reklamowe przewoźników. Logistyka, a więc także transport, spedycja, a nawet magazynowanie, nie mogą się obyć bez naczep. W oparciu o ich charakterystyki planuje się dostawy. Wprawdzie nie są ogniwami łańcuch dostaw, ale łańcuch dostaw bez nich by nie istniał. A łańcuch dostaw to między innymi transport, czyli krwioobieg gospodarki.
Czym jest naczepa?
Najprościej powiedzieć, że jest to przyczepa bez przedniej osi. Naczepa opiera się swoją przednią częścią na ciągniku siodłowym, czyli ciężarówce przystosowanej do ciągnięcia naczep. Tyle uproszczona definicja. Naczep jednak jest wiele rodzajów.
Firanka
Naczepa, której boki przesłonięte są plandeką przypominającą swą konstrukcją kurtynę. W czasie załadunku i rozładunku zsuwa się ona niczym firanka w oknie. Dzięki takiej konstrukcji możliwy jest załadunek i rozładunek towarów w dowolnej części naczepy.
Plandeka
Potocznie nazywana też szmatą. Przypomina firankę. „Plandekę” (czyli w tym wypadku materiał plandekowy) w takiej naczepie rozwiązuje się i podnosi. W firance jest ona zsuwana na bok. Załadunek i rozładunek towaru jest w niej możliwy z boku, tyłu i od góry, co stanowi jej zaletę w porównaniu z firanką.
Mega
Odmiana firanki lub plandeki. Umożliwia przewóz ładunków o wysokości do 3 m.
Naczepa furgonowa
Ma zamkniętą skrzynię ładunkową oraz drzwi z tyłu. Załadunek i wyładunek możliwe są tylko od tyłu.
Chłodnia
Przewozi się nią towary wymagające odpowiedniej temperatury. Zazwyczaj jest to temperatura ujemna, ale może być też, o czym nie każdy wie, dodatnia. Niektóre chłodnie składają się z dwóch komór, co umożliwia transport towarów w różnych temperaturach.
Izoterma
Jest naczepą utrzymującą przez pewien czas temperaturę w wymaganym zakresie. Nie jest wyposażona w agregat generujący tę temperaturę. Izoluje tylko od temperatury zewnętrznej. Spotkaliśmy się ze stwierdzeniem, że izotermę można porównać do termosu, a chłodnię do lodówki.
Naczepa o ruchomej podłodze
Dzięki której możliwy jest załadunek i rozładunek bez udziału człowieka. Sztywne boki naczepy, oraz możliwość odsłonięcia dachu umożliwia operowanie od góry. Używana do transportu worków, palet, czy materiałów sypkich.
Naczepa do przewozu zwierząt
Posiada właściwą wentylację i ogrzewanie. Dzięki specjalnemu zadaszeniu i antypoślizgowej podłodze, łatwo utrzymać w niej czystość.
Wywrotka
Naczepa bez dachu, zwana potocznie wanną. Załadunek odbywa się górą. Skrzynia ładunkowa ma możliwość podnoszenia do wyładunku. Ładunek wysypuje się przez odchylaną klapę z tyłu.
Cysterna
Naczepa posiadająca zbiornik umieszczony na podwoziu. Służy do przewożenia paliw ciekłych, gazowych, materiałów stałych, substancji chemicznych, bituminów, odpadów, czy artykułów spożywczych.
Naczepa silos
Posiada zbiornik przeznaczony do transportu materiałów sypkich. Ładunek opróżnia się z niej za pomocą wydmuchu.
Naczepa niskopodwoziowa
Przeznaczona jest głównie do transportu ciężarówek i maszyn rolniczych.
Laweta
Naczepa do transportu samochodów.
Platforma
Przeznaczona do przewozu ładunków pozagabarytowych.
Naczepa podkontenerowa
Przeznaczona do transportu kontenerów morskich.