Transport kolejowy z Chin
Transport kolejowy z Chin – rozwój i perspektywy transportu towarów
Regularne połączenia z Azji do Europy
Nowy Jedwabny Szlak to inicjatywa polityczno – gospodarcza zainicjowana przez prezydenta Chin Xi Jingpinga w 2013 roku, stanowiąca nawiązanie do historycznego szlaku transportowego z Chin do Europy.
Przedsięwzięcie to ma realne przełożenie na rozwój gospodarczy państw i regionów, przez terytorium których trasa ta przebiega. Wymiana handlowa między krajami Azji i Europy prowadzi z Chin przez Kazachstan, Rosję, Białoruś.
„Bramę” do Unii Europejskiej stanowi przejście graniczne Brześć eksp. / Terespol gr., przez które wjeżdża gros ładunków intermodalnych, zarówno tych pozostających i rozformowywanych w Polsce jak i tych zmierzających w głąb UE: do Niemiec, Holandii, Belgii, Francji i innych Państw utrzymujących relacje ekonomiczne z Chinami.
Stacja Małaszewicze, w obrębie której znajdują się terminale kontenerowe jest miejscem odpraw celnych towarów z Chin drogą kolejową , portem przeładunkowym, a także miejscem ekspedycji towarów w intermodalnych jednostkach ładunkowych przemieszczających się przez nasz kraj w tranzycie.
Inicjatorem Jednej Drogi (również tak nazywany jest Nowy Jedwabny Szlak) są Chiny. Państwo Środka zaprosiło do współpracy kraje zainteresowane działaniami zmierzającymi do realizacji swojej wizji.
Budowanie wzajemnych relacji ekonomiczno – handlowych, podejmowanie wspólnych inicjatyw i działań w konsekwencji prowadzić ma do ożywienia wymiany handlowej, aktywizacji nowych inwestycji i zwiększenia popytu na towary.
Transport kontenerów i drobnicy
Transport kolejowy z Chin to w naszym kraju i całej Europie ważna gałąź logistyki. Zarówno w wydaniu całokontenerowym (FCL – Full Container Load), jak i drobnicowym (LCL – Less Container Load).
Transport kolejowy z Chin – główne zalety
Transport kolejowy z Chin jest znacznie tańszy od transportu lotniczego. Jednocześnie czas tranzytu jest znacznie krótszy niż zapewnia transport morski.
Atrakcyjna cena transportu kolejowego z Azji do Polski
W zakresie przewozów intermodalnych transport kolejowy jest alternatywą dla transportu morskiego. Jego atrakcyjność polega przede wszystkim na stosunkowo korzystnej cenie przy dość krótkim czasie dostawy.
Kolejowe przewozy intermodalne z kierunku chińskiego, jak już wspominaliśmy wyżej, odbywają się głównie przez przejście graniczne Brześć / Terspol gr. na granicy białorusko – polskiej (Terminale w Małaszewiczach).
Ile kosztuje transport z Chin do Polski?
Transport towarów koleją podobnie jak transport drogą morską czy transport lotniczy ma swoją specyfikę, przewóz towarów i inne usługi są kalkulowane w zależności od parametrów (zob. nasz wpis: Poradnik – jak obliczyć koszt transportu kolejowego?).
Transport kolejowy z Chin – czas przewozu koleją z Chin
Czas transportu w relacji terminal w Chinach – terminal Małaszewicze wynosi obecnie ok. 14 – 16 dni. Transit time uwarunkowany jest wyborem terminala i warunkami /czasowymi ograniczeniami/ na trasie przejazdu pociągu.
Maksymalna przepustowość szlaku lądowego via Małaszewicze z roku na rok rośnie. W kierunku Polski wyjeżdża kilka – kilkanaście pociągów dziennie. Częstotliwość połączeń z poszczególnych terminali jest różna. Jeden pociąg transportuje ok. 40 – 50 sztuk UTI (Intermodalnych jednostek transportowych).
Aktywny jest również korytarz kolejowy w eksporcie do Chin.
Jakie są połączenia Chiny-Europa?
Główne intermodalne terminale kolejowe w Chinach to:
- Xian,
- Chengdu,
- Wuhan,
- Chongqing,
- Suzhou
- Hefei.
Terminale kolejowe w Polsce, do których przybywają pociągi z Chin to m.in.:
- Małaszewicze,
- Pruszków;
- Łódź;
- Sławków
Transporty towarów w kontenerach z Chin odbywać się mogą na różnych warunkach handlowych opartych o reguły Incoterms 2020, m.in.:
EXW gdzie obowiązkiem sprzedającego jest postawienie towaru do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu wydania (magazayn, zakład produkcyjny itp.). Obowiązkiem kupującego jest przejęcie ryzyka od tego miejsca oraz poniesienie wszystkich kosztów, w tym kosztów załadunku towaru na środek transportu oraz odprawy celnej eksportowej.
FOB gdzie obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru do terminala załadunku. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący. Kupujący ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu poinformować sprzedającego o miejscu załadunku i wybranej dacie dostarczenia towaru.
Transportem kolejowym, oprócz pełnych kontenerów (transport FCL) przewożone są również ładunki drobnicowe (LCL).
Niedozwolony jest transport koleją w kontenerach: towarów niebezpiecznych, płynów, towarów zawierających baterie, akumulatory itp.
Zalety intermodalnego transportu kolejowego:
- czas transportu krótszy niż przy wykorzystaniu frachtu morskiego – ok. 2 tygodnie od wyjazdu z terminala kolejowego w Chinach
- konkurencyjna cena w stosunku do transportu lotniczego
- duża ładowność
- bezpieczeństwo przewozu
- najbardziej ekologiczny środek transportu
- mniejszy ślad węglowy, niższa emisja dwutlenku węgla
Zagrożenia:
- kongestie na terminalach wyjściowych w Chinach
- kongestie na szlakach kolejowych
- kongestie na granicach pomiędzy Chinami i Kazachstanem
- braki w dobrostanie taborowym
- zamknięcie szlaków kolejowych
- przepustowość terminala w Małaszewiczach
- niestabilna sytuacja międzynarodowa (eskalacja działań strony rosyjskiej)
Przewóz kolejowy – właściwe rozwiązanie
Ze swojej strony pragniemy zapewnić, iż stale monitorujemy zmieniającą się sytuację, szczególnie najdynamiczniej rozwijającą się dziedzinę transportu kolejowego z Chin, oraz dokładamy wszelkich starań, aby utrzymać płynność operacji transportowych dla naszych klientów i zmniejszyć do niezbędnego minimum zarówno czas dostawy jak i jej koszty.
Pomaga nam w tym nie tylko długoletnie doświadczenie ale i kompleksowa oferta opartą na wzajemnie uzupełniających się produktach w tym własna agencja celna i dostawa przesyłek drobnicowych na terenie całej Polski.
.
Wojciech Kunderak
Dyrektor ds. Spedycji Kolejowej w JAS-FBG S.A.