Dobry spedytor to skarb. Jak go znaleźć?
Trop pierwszy:
Dobrzy spedytorzy zatrudniani są przez dobre firmy spedycyjne.
Trop drugi:
Czym jest dobra firma spedycyjna? Jest to najczęściej firma świadcząca, poza spedycją, kompleksowe usługi transportowe, oraz usługi magazynowe. Jej oferta powinna być uwiarygodniona co najmniej zapleczem w postaci sieci magazynów, własnych środków transportu oraz stałych linii, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. W takie aktywa wyposażone są przedsiębiorstwa z wieloletnim doświadczeniem na rynku TSL. Im firma dłużej świadczy swoje usługi, tym zazwyczaj zatrudnia lepszych fachowców w każdej z wymienionych gałęzi. Jej spedytorzy powinni legitymować się certyfikatami FIATA (International Federation of Freight Forwarders Associations). Aby zdobyć ten certyfikat muszą zdać egzamin składający się z kilkunastu bloków. Poszczególne bloki mogą być zdawane w różnym terminach, ale by uzyskać certyfikat należy zaliczyć całość w ciągu 2 lat.
Dobrze zorganizowana firma spedycyjna powinna również dysponować wszystkimi rodzajami spedycji (spedycja drogowa – w tym spedycja krajowa i spedycja międzynarodowa, spedycja kolejowa, spedycja morska, spedycja lotnicza, a nawet śródlądowa) – a także placówkami własnej agencji celnej.
Dlaczego? Gdyż jej oferta, ze względu na synergiczne możliwości współpracy poszczególnych produktów, zazwyczaj okazuje się korzystniejsza operacyjnie i cenowo. Lepiej powierzyć całe zlecenie jednemu wykonawcy, niż później, gdyby coś poszło nie tak, szukać winowajcy wśród wielu, co prawda współpracujących ze sobą wykonawców, lecz reprezentujących przede wszystkim własne interesy. Ułatwia to później, gdyby zaszła taka potrzeba, dochodzenie strat i wynikającego z nich odszkodowania. Łatwo zauważyć, że wszystkie wymienione atrybuty dobrego operatora logistycznego w sposób logiczny wynikają wzajemnie z siebie, tworząc obraz przyszłego partnera w biznesie.
Trop trzeci:
Po sprawdzeniu potencjału firmy przychodzi kolej na przekonanie się o jakości jej usług. Przynależność firmy do krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń branżowych bywa pierwszą legitymacją jej solidności. Drugą jest obecność w rankingach firm branży TSL. Takie rankingi można znaleźć w mediach i są oparte na licznych kryteriach. Najbardziej spektakularny jest obrót firmy, na który złożyli się zadowoleni klienci. Obrót to jedno, a zysk to drugie. Jeżeli firma spedycyjna systematycznie inwestuje w swój rozwój, zwiększając liczbę pracowników i środków transportu oraz zwiększając powierzchnię magazynową, to znaczy, że się rozwija, nawet jeśli jej zysk jest mniejszy, niż wynikałoby z obrotu.
Trop czwarty:
Stawki poszukiwanej firmy nie powinny stanowić jedynego kryterium wyboru. Ważne aby przesyłka dotarła do adresata na czas i nieuszkodzona.
Trop piąty:
Zdanie sobie sprawy z własnych potrzeb, ułatwi znalezienie idealnej firmy. Transport kilku palet o określonych wymiarach i wadze oraz zawartości może okazać się bardziej skomplikowany, niż by się wydawało. Na przykład – z 6 palet zawierających 3 rodzaje towaru, przy czym na jednej palecie, znalazły się jego 2 rodzaje, część będzie musiała dojechać ze Śląska do Gdańska i Szczecina, a część do Tarnowa i Amsterdamu. Po obiorze przesyłki spod drzwi klienta, zostanie ona przetransportowana do terminalu odbiorczego (magazyn nadania) i odpowiednio przepakowana, by podążyć w dalszą podróż do terminali końcowych.
Przesyłka, już podzielona, zostanie nadana za pośrednictwem stałych linii krajowych i międzynarodowych. Klient może spać spokojnie – w czasie jego snu, wszystko to zostanie załatwione i dostarczone. Spedycja krajowa upora się z nią w ciągu 24 godzin.
Skorzysta z własnej sieci magazynów, doświadczonych spedytorów, którzy skojarzyli właściwie potrzeby klienta z optymalnymi możliwościami ich spełnienia. Spedycja międzynarodowa zajmie się dalszym transportem.
Trop szósty:
Gdzie znaleźć informacje o firmie? Najlepiej zacząć od jej strony internetowej. Zarówno z dobrze zorganizowanej strony internetowej, jak i ze źle zorganizowanej, można bez trudu wyłowić informacje o firmie. O tym, o czym firma chce informować i o tym, o czym firma nie chce informować. Strona internetowa, to jej wizytówka. W takich poszukiwaniach warto jest zajrzeć do podstrony dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – corporate social responsibility). Kogo firma wspiera i w jaki sposób. Czy szuka reklamy w ekstraklasowych klubach sportowych, czy wspiera szkoły i szpitale. To bardzo „osobisty” rys firmy, świadczący o jej preferencjach kontaktu z otoczeniem społecznym. Czy szuka rozgłosu, czy pomaga?
Trop siódmy:
Opinie o firmie. Można również znaleźć je w Internecie. Jak je odróżnić o popularnego hejtu? Hejt jest ogólnikowy. „Firma zawaliła mi transport. Straciliśmy klienta. Unikajcie tej firmy.” Gdyby rzeczywisty poszkodowany poinformował, o jaki transport chodziło, skąd i dokąd i kiedy oraz powołał się na numer swojego listu przewozowego, wtedy firma mogłaby to bez trudu zweryfikować i odnieść się do skargi. Nie każda reklamacja bywa zasadna.
Trop ósmy:
Spedytor idealny. Umowa transportu, którą można zawrzeć na własną rękę z przewoźnikiem, różni się od umowy spedycji. Dobrze jest porównać treści tych umów, gdyż mają istotny wpływ na realizację zlecenia. Szczegółowe informacje można również znaleźć w Internecie. W dużym skrócie – umowa spedycji, daje większe przywileje klientowi, niż umowa transportu. Spedytor idealny jest opiekunem zlecenia. Pozostaje w stałym kontakcie z przewoźnikiem (również w niedziele i święta) oraz „punktami etapowymi”, czyli miejscami „węzłowymi” dla pomyślnego transportu przesyłki. Planuje też, gdy sytuacja tego wymaga, trasę kierowcy, biorąc nie tylko pod uwagę czasy przejazdu i odległości, ale także wszelkie możliwe utrudnienia po drodze, a nawet miejsca odpoczynku. Może się bowiem okazać, że dłuższa trasa będzie w rezultacie szybsza od krótszej. Spedytor doskonały potrafi zaradzić sytuacji, wyszukując na giełdach transportowych zastępczą ciężarówkę wraz z przeładunkiem towaru z jednej na drugą. Potrafi pomieścić taką operację w umówionych z klientami kosztach. Musi w tym celu znać parę języków i giełdy transportowe. Nie potrafi tylko wyjaśnić rodzinie, dlaczego pół niedzieli spędził na rozmowach telefonicznych i ślęczeniu przy komputerze.
Trop dziewiąty:
Zostało już powiedziane, dobrego spedytora zatrudnia dobra firma spedycyjna, względnie firma transportowa. Zostało też powiedziane, jak taką firmę znaleźć. Teraz należy się parę słów na temat samego spedytora. Kim on jest? Jest osobą odporną na stres, czyli umiejącą pracować pod presją czasu i nierzadko ogromnej odpowiedzialności finansowej. Ktoś taki musi być do bólu odpowiedzialny i mieć talent. Dobre firmy spedycyjne kształcą latami swoich dobrych spedytorów. Jak to sprawdzić? Po średnim stażu pracy w danej firmie. Kształtuje się on na poziomie co najmniej 7 lat. Jeśli firma i pracownik spędzili ze sobą 7 lat, to znaczy, że są wzajemnie z siebie zadowoleni.
Trop dziesiąty:
Znalezienie skarbu nigdy nie jest łatwe, ale się opłaca. Można zaoszczędzić wiele środków, nie szukając na chybił trafił.